Bæredygtighed

Drømmer du om jord under neglene, træ mellem hænderne og et forrådskammer fyldt med naturens gaver, fremavlet og forarbejdet af dig selv? I Brandbjerg Højskoles fag ’Bæredygtighed i praksis’ tager vi hul på den fremtid, vi holder i vores hænder – med vores hænder! Vi følger årstidens sæsoner. Du introduceres til gartnerhåndværket, permakultur, bæredygtigt byggeri, genbrugsdesign, kokkeri, fermentering og konservering af mad. 

Årets gang på Bæredygtighed i praksis 

Sensommer (august – september): I den første periode i sensommeren/efteråret er der fokus på maden. Haven bugner af ingredienser og du introduceres til forskellig kokkeri, fermentering og konservering af mad. 

Efterår 1 (september – oktober): 

Efterår 2 (november – december):  

Vinter 1 (januar – februar): Genbrugsdesign – Vi ser på forskellige måder at bruge genbrugsmaterialer i vores hverdagsliv. Der er fokus på upcykling og det at kunne se mulighederne i materialer og kunne give dem nyt liv. 

Vinter 2 (februar – marts): Bæredygtigt byggeri – Drømmen at bygge noget i bæredygtige- og/eller genbrugsmaterialer, hvor flere praksisfag som fx murer, tømmer osv. kan komme i spil. Vi arbejder med hvilken impact byggeriet kan have for bæredygtigheden og kommer ud og bruge vores hænder i arbejdet med materialerne og skaber løsninger der har et langsigtet mål.  

Byggeprojekterne er tænkt som varige værdifulde elementer på Brandbjerg Højskole – vi bygger altså ikke bare modeller der så rives ned, når næste hold kommer.  

Forår 1 (april – maj): Havefag – Hvilke frø skal man købe, hvordan og hvorfor forspirer man frø, hvilke jordtyper egner sig bedst, hvordan og hvorfor prikler man planter ud og hvordan formerer man planter ved stiklinger. Anlægning af bede – præsentation af gravefri-dyrkning (No-dig eller No-till). Planlægning af bede – Hvad ønsker man at dyrke i sin have, hvor tæt kan man plante, hvordan udnytter man pladsen bedst, hvilke grøntsager kan man plante ved siden af hinanden 

Forår 2 (maj – juni): De første spæde forårs- og sommerafgrøder kan høstes og bruges som ingredienser i denne periode med bæredygtig madlavning. 

Vi tager på opdagelsesrejser til samfund og mennesker, der har bygget deres ”liv” selv på et fundament af bæredygtighed – og som dyrker jorden efter permakulturens forskrifter.  

Hvad kan vi lære af dem, der er gået foran? Hvem kan jeg lege videre med, når vi skal ud og etablere vores eget bæredygtige liv efter højskolen? 

‘Bæredygtighed i praksis’ giver inspiration og handlemod til at komme i gang.

Fagmiljøet Bæredygtighed  

Brandbjerg Højskole har en markant bæredygtig profil. Vi ønsker at være en af landets mest bæredygtige højskoler og det forsøger vi at udleve på mange planer. I fht undervisning udmønter det sig i dette fagmiljø, som indeholder en række fag indenfor det bæredygtige felt. Vi arbejder især med bæredygtighed i praksis – så du får jord under neglene, bygger bæredygtigt og i det hele taget får værktøjer du kan bruge i resten af dit liv. 

Fagmiljøet Bæredygtighed

Brandbjerg Højskole har en markant bæredygtig profil. Vi ønsker at være en af landets mest bæredygtige højskoler og det forsøger vi at udleve på mange planer. I fht undervisning udmønter det sig i dette fagmiljø, som indeholder en række fag indenfor det bæredygtige felt. Vi arbejder især med bæredygtighed i praksis - så du får jord under neglene, bygger bæredygtigt og i det hele taget får værktøjer du kan bruge i resten af dit liv. 

Underviser

Rane Baadsgaard Lange

Rane Baadsgaard Lange

Rane er viceforstander for lange kurser. Ranes hjertebarn er ’bæredygtig dannelse’. At fremelske et bæredygtigt samfund er på en gang en kreativ, etisk og eksistentiel udfordring for os mennesker: Hvordan kan jeg bringe mine evner i spil på en måde, som giver mig næring og livsglæde – samtidig med at jeg bidrager til at skabe en bedre verden for alle andre og alt andet levende på jorden?

Lone Kau

Lone Kau

Lone er født på Grønland, men har levet det meste af sit unge liv i nærheden af Hobro/Mariager Fjord, hvor hun også mødte sin mand Simon (Forstander på Brandbjerg).

Lone elsker naturen, sport og at lave mad over bål. Hun er leder af “Hvejselkoret”, en fantastisk sanger og en habil trompetist.

Emil Skrædderdal

Emil Skrædderdal

Emil elsker at være i processer, hvor man sammen skaber noget, der vil komme fællesskabet til gode, og er dybt interesseret i, hvordan dette gøres på den bedste og mest miljøvenlige måde. Fællesskaber er helt centralt for Emils værdier. Alting bliver sjovere når vi gør det sammen. 

Han øver sig i at kaste sig ud i projekter, han ikke har prøvet før. Dét er en ting, vi skal lære. Prøve os frem, gøre vores egne erfaringer og ikke være bange for at det går galt. Med denne indstilling møder han også eleverne på Brandbjerg, så de sammen med ham kan lære, hvordan vi sammen skaber en bedre verden. 

Det er et meget meningsfuldt fag!

{

Hvad er ikke mere meningsfuldt end at være i forum hvor der er plads til snak og læring om vores jord og klima? Jeg er vild med den praktiske del af faget, man får jord under neglene og er ude i den friske luft. For mig har det betydet meget at få indsigt i metoder og ting vi som små personer kan gøre i denne klimakrise situation.

Laura

BRANDBJERG HØJSKOLE

Brandbjergvej 12
7300 Jelling
Telefon(+45) 75 87 15 00
E-mail: bh@brandbjerg.dk
Mandag til Fredag: 9.00 til 15.00

Brandbjerg er en del af HØJSKOLERNE

Search
Generic filters
Exact matches only

Bestil brochure eller rundvisning om lange kurser

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.

OM BRANDBJERG HØJSKOLE

Bliv del af et stærkt fagligt og socialt fællesskab for livet: Kom med os ud i Danmarks smukkeste natur, der omkranser højskolen ved Vejle og rejs med på studietur og oplev verden. Hvad drømmer du om? Tag første skridt på Brandbjerg Højskole i Jylland.

 

Jeg vil gerne hjælpe dig:)

Hvor mange bliver vi?
Hvad er kønsfordelingen?
Hvad skal jeg pakke?
Spørgsmålene kan være mange...
- chat i højre hjørne
sms/ring (29 88 10 73)
eller send dine oplysninger til mig
så vender jeg tilbage
Birgitte

Vi sender den til dig snarest!